Marek Štryncl
Barokní orchestr


Dirigent, violoncellista, sbormistr a skladatel Marek Štryncl (1974, Jablonec n. N.) zastával již během studia na konzervatoři v Teplicích funkci koncertního mistra Severočeské filharmonie. Absolvoval pražskou Akademii múzických umění v oboru dirigování (2002) a studoval barokní violoncello na Dresdner Akademie für alte Musik. Zároveň se zúčastnil mnoha kurzů zaměřených na stylovou interpretaci (Chinon, Mainz, Basel, Valtice…).
Jako dirigent a sbormistr spolupracuje s význačnými komorními a symfonickými orchestry, sbory, ansámbly a sólisty (např. Magdaléna Kožená, Phillipe Jaroussky, The New Israeli Vocal Ensemble, Boni Pueri, Orlando Consort, Pražský komorní sbor, Les Musiciens du Paradis, Pražská komorní filharmonie…). Jeho repertoár zahrnuje tvorbu od raného baroka až po romantismus a soudobé skladby.
Zájem o dobovou interpretaci ho v roce 1992 přivedl k založení souboru Musica Florea, s nímž oživuje zapomenuté autory zejména českého baroka a klasicismu. Je dramaturgem pravidelných koncertních řad v Praze a celé ČR a iniciátorem unikátního projektu převozného barokního divadla Florea Theatrum. Vedle sólové a komorní hry na violoncello se příležitostně věnuje kompozici. Účinkoval na prestižních festivalech (např. Pražské jaro, Rezonanzen Wien, Festival van Vlaanderen Brugge, Tage alter Musik Sopron, Tage alter und neuer Musik Regensburg, Struny Podzimu, Concentus Moraviae). Nahrál desítky CD, z nichž mnohá získala vrcholná ocenění (Diapason 1994, Zlatá Harmonie 1997, Cannes Classical Award 2003). Nevyhýbá se ani experimentálním projektům, kam patří např. spolupráce se zpěvačkou Ivou Bittovou (V. Godár Mater, EMC, 2007), nebo provádění romantické symfonické hudby na dobové nástroje (A. Dvořák, Arta Records 2009).

Další informace o lektorovi můžete najít na

http://www.musicaflorea.cz

O třídě

Závěrečné představení se ponese v duchu „Zrození opery“. A proto se několik orchestrálních skladeb zaměří na raně barokní operní sinfonie či ritornely italského původu. Tyto krátké a na první pohled jednoduše vypadající skladby ozdobíme dle dobových zvyklostí tak, že si všichni budou moci udělat představu o tom, jaké to bylo „experimentální“ období, ve kterém „fantazie bez hranic“ hrála důležitou úlohu. Určitě do programu zařadíme některé části z programních suit G. Ph. Telemanna (např. Don Quichotte, Vodní hudba apod.), kde mj. uplatníme větší počet dechových nástrojů rozličných druhů. V případě, že budou k dispozici lesní rohy, taková „operní“ Ciaccona Ch. W. Glucka by také nebyla k zahození. A kdyby to vypadalo, že nebude co dělat, jako bonus se můžeme vrhnout do raných děl Felixe Mendelssohna Bartholdyho.

Ladění – 415 Hz

Požadovaná úroveň studentů

Pokročilí - profesionálové

Vyučovací jazyky

čeština, angličtina

Aktivní účastníci – Barokní orchestr