David Eben
Gregoriánský chorál a raný vícehlas


Po absolutoriu oboru klarinet na pražské konzervatoři roku 1986 začal studovat obor hudební věda na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy. Zde se již od druhého ročníku zaměřil na středověkou hudbu, zejména na gregoriánský chorál. V roce 1991 absolvoval na pařížské konzervatoři (Conservatoire Nationale Supérieur de Musique de Paris) obor dirigování gregoriánského sboru a v následujícím roce působil jako dirigent souboru Choeur grégorien de Paris. V této době také často navštěvoval klášter Solesmes, centrum výzkumu gregoriánského chorálu, za účelem studia a odborných konzultací. Od roku 1987 vede vokální soubor Schola Gregoriana Pragensis, který již realizoval 12 CD a řadu koncertů v České republice i v zahraničí, především s repertoárem vlastní české chorální tradice na podkladě vlastních transkripcí. Nahrávky souboru získaly již řadu ocenění (Choc du Monde de la Musique, 10 de Répertoire, „Zlatá Harmonie“ za nejlepší českou nahrávku roku). Od roku 1993 působí v Ústavu hudební vědy na Karlově univerzitě, kde přednáší témata spojená s gregoriánským chorálem a liturgií. V letech 2008–2013 byl profesorem gregoriánského chorálu na univerzitě ve švýcarském Lucernu. Pravidelně vede kursy teorie a praxe gregoriánského chorálu ve Francii, Švýcarsku, a Belgii. Spolupracuje taktéž dlouhodobě s Českým rozhlasem na tvorbě pořadů o gregoriánském chorálu (cyklus Liturgický rok v gregoriánském chorálu). Vedle středověké duchovní hudby se věnuje také dalším hudebním žánrům. Společně se svými dvěma bratry aktivně působí ve skupině bratří Ebenů.

Další informace o lektorovi můžete najít na

http://www.gregoriana.cz

O třídě

Visio pacis – Hlubiny naděje v gregoriánském chorálu

Napříč historií se táhne volání, které je možná jedním z nejniternějších projevů lidství: touha po míru. Pro biblické Izraelity bylo dosažení míru stejně obtížné jako pro křesťany ve středověku, a i v naší moderní společnosti 21. století je stále více ohroženo. Prosba, kterou slyšíme v gregoriánském introitu Da pacem, je tedy aktuální i dnes: Dopřej, Pane, pokoje těm, kdo v tebe doufají. Prosba o mír prochází repertoárem gregoriánského chorálu jako červená nit a může být i mottem letošního ateliéru. 

V rámci této perspektivy si přiblížíme rozmanitost hudební praxe ve středověku – v „klasických“ zpěvech gregoriánského chorálu, ale také v hudbě pozdního středověku, včetně rané polyfonie.

Požadovaná úroveň studentů

začátečníci až středně pokročilí

Maximální počet studentů

30