David Eben
Gregoriánský chorál a raný vícehlas


Po absolutoriu oboru klarinet na pražské konzervatoři roku 1986 začal studovat obor hudební věda na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy. Zde se již od druhého ročníku zaměřil na středověkou hudbu, zejména na gregoriánský chorál. V roce 1991 absolvoval na pařížské konzervatoři (Conservatoire Nationale Supérieur de Musique de Paris) obor dirigování gregoriánského sboru a v následujícím roce působil jako dirigent souboru Choeur grégorien de Paris. V této době také často navštěvoval klášter Solesmes, centrum výzkumu gregoriánského chorálu, za účelem studia a odborných konzultací. Od roku 1987 vede vokální soubor Schola Gregoriana Pragensis, který již realizoval 12 CD a řadu koncertů v České republice i v zahraničí, především s repertoárem vlastní české chorální tradice na podkladě vlastních transkripcí. Nahrávky souboru získaly již řadu ocenění (Choc du Monde de la Musique, 10 de Répertoire, „Zlatá Harmonie“ za nejlepší českou nahrávku roku). Od roku 1993 působí v Ústavu hudební vědy na Karlově univerzitě, kde přednáší témata spojená s gregoriánským chorálem a liturgií. V letech 2008–2013 byl profesorem gregoriánského chorálu na univerzitě ve švýcarském Lucernu. Pravidelně vede kursy teorie a praxe gregoriánského chorálu ve Francii, Švýcarsku, a Belgii. Spolupracuje taktéž dlouhodobě s Českým rozhlasem na tvorbě pořadů o gregoriánském chorálu (cyklus Liturgický rok v gregoriánském chorálu). Vedle středověké duchovní hudby se věnuje také dalším hudebním žánrům. Společně se svými dvěma bratry aktivně působí ve skupině bratří Ebenů.

Další informace o lektorovi můžete najít na

http://www.gregoriana.cz

O třídě

„Anno Domini“ – Liturgický rok v gregoriánském chorálu
Co je čas? Jak je možné ho v myšlenkách uchopit? Takto se ptá Augustin na konci 4. století ve své knize Confessiones (Vyznání). Křesťanský kalendář přináší svou nabídku uspořádání času, tzv.  liturgický rok. Tento roční cyklus byl jakousi časovou osou života celé křesťanské společnosti. Přispíval k tomu, aby lidé nevnímali plynutí času jako šedý proud všedních dní. Liturgický rok se svými obdobími vychází z dokonalého poznání lidské psychiky; vyváženě střídá etapy větší duševní aktivity či naopak relaxace, a pravidelně nabízí možnost nového začátku.
Během kurzu si přiblížíme členitý organismus liturgického roku prostřednictvím charakteristických ukázek ze středověkého hudebního repertoáru, a to jak ze staré vrstvy gregoriánského chorálu, tak z doby pozdního středověku včetně vícehlasu.

Požadovaná úroveň studentů

začátečníci až středně pokročilí

Maximální počet studentů

30

Aktivní účastníci – Gregoriánský chorál a raný vícehlas

    1. Petr Hájek
    2. Irena Kubicová
    3. Pavla Sovová
    4. Ema Blahová
    5. Lucie Novotná
    6. Vladimír Kočí
    7. Jarmila Rezkova
    8. Ivo Jančík
    9. Jiří Zavadil, Ing.arch.
    10. Alena Zavadilová Ing.arch.
    11. Alžběta Lafatová
    12. Věra Bobáková
    13. Ursula Karpf
    14. Jindřich Novák
    15. Soňa Stará
    16. Igor Linhart
    17. David Pop
    18. Martin Hlávka
    19. Lenka Bartlová