Irmtraud Hubatschek
Barokní violoncello & kontrabasNarodila se roku 1960 v Klagenfurtu. S hudbou začala už v pěti letech a pokračovala studiem hry na cello u Maxe Engela na konzervatoři v Insbrucku a posléze u Nicolause Harnoncourta na Akademii Mozarteum v Salzburku. Rostoucí zájem o otázky provozovací praxe ji přivedl k barokním a klasicistním nástrojům. Po studiu v Londýně dostala nizozemské státní stipendium, které ji umožnilo studovat u Jaapa ter Lindena na Královské konzervatoři v Haagu, kde získala koncertní diplom. Mistrovské kursy pod vedením Anner Bijlsmy, Gerharda Darmstadta, Christophe Coina a Wilberta Hazelzeta rozšířily její hudební inspiraci.
Získala řadu ocenění (např. Jugend Musiziert Austria, International Chamber Music Competition Amersfoort, Nizozemí). Koncertní turné s různými soubory, jako např. Trio Boismortier, Il Dolcimelo, Armonico Tributo Rotterdam…, ji zavedly do většiny evropských zemí a Nepálu. Vedle své koncertní kariéry učila mezi lety 1998 a 2005 také v Centru staré hudby na konzervatoři v Cannes a od roku 1991 na Mezinárodní letní škole staré hudby ve Valticích.
Od roku 1994 žije na Korsice, kde založila vlastní soubor ORFEO ISULANU. V současnosti se věnuje objevování hudebního života Korsiky 18. a 19. století, který zdokumentovala vydáním několika CD Notturno di Corsica I-IV.
Natočila dva filmy o hudbě “Viva Mozart” a “Biber a Muffat”. Ráda kombinuje bádání v oblasti hudby, historie, literatury a dokonce i gastronomie, aby dala vzniknout “hře na téma”, která období baroka přiblíží naší současnosti.
O třídě
Třída je určena pro violoncellisty a hráče na kontrabas. Budeme se věnovat nejen sólové hře, ale stejně tak hře continua a také komorní hudbě.
Mým cílem je doprovázet studenty středně pokročilé, pokročilé i profesionální úrovně při hledání historicky poučené interpretace barokní hudby, při hledání “toho” zvuku a toho, co Nicolaus Harnoncourt nazval hudební řečí.
Nezáleží na tom, zda již máte nějaké zkušenosti se střevovými strunami a barokním smyčcem nebo ne, zvu vás k objevování jiného světa zvuku, případně ke zdokonalení vaší interpretace barokní hudby. Moderní smyčce a nástroje jsou vítány, je však třeba, abyste v průběhu celého týdne měli v hodině naladěno na a=415 Hz. Hráčům na moderní violoncello doporučuji přijít s otevřenou myslí. Buďte připraveni na změnu a zažijete během tohoto týdne spoustu nových věcí!
Neméně důležitou součástí kurzu je komorní hra – od violoncellových duet v rámci třídy až po smíšené soubory s dalšími nástroji nebo zpěváky. Pokud to časové možnosti dovolí, může se v odpoledních hodinách příležitostně konat výuka pro soubory, které předem nacvičily nějaký repertoár.
V průběhu kurzu budeme probírat různorodá témata:
- Barokní violoncellová technika
- Hudební řeč: hudba jako jazyk
- Umění hry continua
- Řeč těla v hudbě: soulad mezi smyčcem a dýcháním
- Historická technika smyčce se skupinovými cvičeními
- Jak cvičit…
Navrhovaný repertoár
- Hudba pro sólové violoncello: Degli Antonii, Gabrieli, Vitali, Jacchini…
- Bachovy sólové suity
- Italské barokní sonáty (Marcello, Vivaldi, Geminiani, Pasqualini, Bononcini, Boccherini…)
- Francouzské barokní sonáty (Boismortier, Corrette, Barrière…)
Důležité:
- Nepoužívejte, prosím, žádné adaptace a přepisy skladeb psaných původně pro jiné nástroje.
- Nezapomeňte s sebou přinést part continua k vaší sólové sonátě!
- Dueta, tria, triosonáty, možné zaměření i na hru bassa continua.
- Skladby pro dvě violoncella jsou také velice vítány.
- Každý student by si měl v ideálním případě připravit dvě skladby různého charakteru a z různých období.