Tomáš Král CV

Tomáš Král, bariton, vystudoval zpěv na JAMU u Adriany Hlavsové a dále se zdokonaloval v kurzech u Julie Hasler, Howarda Crooka, Petera Schreiera či Joela Frederiksena a formou konzultací u Ivana Kusnjera.

Od roku 2005 pravidelně spolupracuje se soubory Collegium 1704, Collegium Marianum, Musica Florea, Capella Regia, Ensemble Inégal, Ensemble Tourbillon, Ensemble Baroque a je zakládajícím členem souboru Collegium Vocale 1704, s nímž se poprve představil v projektu Bach – Praha – 2005. Dále se jako sólista opakovaně objevil na festivalech Pražské jaro, Dresdner Festspiele, Festival de La Chaise-Dieu, Festival de Sablé, Festival d’Ambronay, Tage Alter Musik Regensburg, Oude Muziek Utrecht, MA Brugge, Bozar, Wien Konzerthaus, London’s Wigmore hall, Wratislavia Cantans, Salzburger Festspiele a jiných. Příležitostně spolupracuje také se soubory Collegium Vocale Gent, Doulce Mémoire, Wroclavský barokní orchestr, Musica Aeterna, Red Herring, L’Aura Soave Cremona, Cinquecento, Vox Luminis, Holland Baroque orchestra, B’Rock Gent a dalšími.

Tomáš Král se věnuje také opeře, představil se jako Uberto v komickém intermezzu La serva padrona od Giovanniho Battisty Pergolesiho s Collegiem Marianum (Česká republika, Francie, Finsko), Lisingo v Le Cinesi Christopha Willibalda Glucka s Collegiem 1704, Ernesto v Il mondo della Luna Josepha Haydna s Ensemble Baroque či jako host v Moravském divadle Olomouc v operetní inscenaci Boccaccio (titulní role) a v Mozartově opeře Così fan tutte (role Guglielma), jako Apollo v Händelově kantátě Apollo a Dafne se souborem Musica Florea. V roce 2014 se představil ve scénickém provedení Mozartova Requiem pod vedením Michaela Hofstettera na Kunstfestspiele Herrenhausen v Hannoveru a v městském divadle Gießen. Pod taktovkou stejného dirigenta se představil v koncertní verzi Webrova Čarostřelce v roli Ottokara na festivalu Styriarte v Grazu a v roce 2015 v titulní roli Telemannovy adaptace Händelovy opery Riccardo Primo v městském divadle Gießen. V roce 2016 se zúčastnil vysoce ceněného scénického provedení Janových Pašijí J.S.Bacha se souborem B’Rock Gent inscenovaného Pierem Audim na festivalech Klara v Bruselu, Wratislavia Cantans a Opera Forward Festival v Amsterdamu. Ve stejném roce se představil jako Apollo v Monteverdiho opeře Orfeo v Dijonu.

Tomáš Král se podílel na řadě vysoce ceněných nahrávek především s díly Jana Dismase Zelenky (Missa Votiva, Requiem & Officium Defunctorum, Responsoria pro hebdomada sancta, Sepolcri a jiné). Pravidelně spolupracuje s rozhlasem (ČRo, France Musique, Radio Clara) a televizí (Mezzo, Arte, Česká televize).