AKTUÁLNÍ ROČNÍK

Když A. Dvořák jako dirigent uvedl své oratorium Stabat Mater v anglickém Londýně (1884), nejen že se nadšením tleskalo mezi jednotlivými částmi (což v 19. století nebylo neobvyklé), ale angličtí kritikové se mj. zmínili o tom, že A. Dvořák prováděl četné tempové změny, které nebyly v partituře zapsány. Zvláště dnes – v době vlády „počítačové přesnosti“ – potřebujeme valtické kurzy k tomu, abychom společně poslali do věčných lovišť amuzikální představu zejména 20. století, že co není v notách, nemá právo na existenci. Avšak do 19. století platilo, že nic nesmí zaznít dvakrát stejně. Každému hudebnímu dílu, větě či frázi měl vládnout význam, afekt, charakter, kterému se podřizovala intonační, rytmická a tempová složka hudby.

Každá doba to dělala svým jedinečným způsobem, který nám pomohou odhalit jak „osvědčení“ tak i noví lektoři zpěvu, hudby a tance. Je jím např. fenomenální Jürgen Banholzer, který se vedle výuky sólového zpěvu bude věnovat vokálním ansámblům. Spolupráci přislíbil světoznámý flétnista Peter Holtslag, který povede i třídu ansámblové hry. Cembala se ujme neodolatelný Shalev Ad-El a výuky hry na cink Richard Šeda. Kromě krásných koncertů nebude na závěr kurzů chybět (takřka již tradičně) společné „operní“ představení (Láska a nenávist), kterého se zúčastní třídy barokního orchestru Marka Štryncla, komorní hry, tance Hany Slačálkové, herectví Lorenza Charoy, zpěvu a jistě nebudou chybět mnohá další překvapení. Máme se opět na co těšit.

 

Těšíme se na další setkání ve Valticích!

Marek Štryncl – umělecký ředitel