Jan Čižmář
Hudební improvizace
Loutna, theorba & kytara
obtiznost_lektora


Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické nástroje. Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat klasickou kytaru na Royal College of Music, kde se začal intenzivně věnovat i hře na loutnu (Jakob Lindberg). Ve studiu historických loutnových nástrojů pokračoval na Royal Conservatoire v Haagu (Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross, Christina Pluhar) a masterclass (Hopkinson Smith, Yasonuri Immamura, Evangelina Mascardi).

Jan Čižmář se na pódiích v Evropě, Asii a obou Amerikách představil jako sólista s renesančním, barokním i klasicistním repertoárem, spolupracuje ale také na koncertních a operních produkcích s různými uměleckými soubory a institucemi jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra, Hong Kong Philharmonic Orchestra, AKAMUS Berlin, Bachakademie Stuttgart, Orkiestra Historyczna, Capella Cracoviensis a s dirigenty jako Frans Brϋggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet-Séguin nebo Christina Pluhar, se kterými se podílel na řadě studiových i live nahrávek (CD, DVD, rozhlas, TV). V rámci ČR pak vystupoval mj. se soubory Ensemble Tourbillon, Ensemble Inegal nebo Collegium 1704. Pod jeho uměleckým vedením působí soubor Plaisirs de Musique, se kterým se věnuje mj. propojení hudby a jiných forem umění včetně tance, poezie, divadla, improvizace a obecně scénického chápání hudby. V roce 2015 nastudoval a vedl provedení Sarriho opery Didone abbandonata při příležitosti slavnostního otevření barokního divadla ve Valticích .  

Vedle interpretace staré hudby má Jan Čižmář bohaté zkušenosti i s dalšími žánry včetně jazzu a populární hudby. Zúčastnil se například evropského turné muzikálu Jesus Christ Superstar a účinkoval v jazzových bigbandech. Mezi další zkušenost z divadelních pódií patří španělské turné hry Elisabeth I: El ultimo baile (Lindsay Kemp). V ČR spolupracoval mj. s Národním Divadlem v Praze, Národním Divadlem Brno a Městským Divadlem Brno. V poslední době rád spolupracuje s Ivou Bittovou a skupinou Spirituál kvintet.

Jan Čižmář vyučoval hru na loutnu a příbuzné nástroje na AMUZ K. Szymanowského v Katovicích a na ASH při FF MU v Brně, jako hostující pedagog pak na HfK Bremen a UM F. Chopina ve Varšavě. Momentálně působí na JAMU v Brně a na Konzervatoři v Českých Budějovicích. Pravidelně vyučuje na kurzech a masterclass v Evropě i zámoří.

Další informace o lektorovi můžete najít na

Jan Čižmář

O třidě

Loutna, theorba & kytara

Ve třídě jsou vítání hráči na všechny typy historických nástrojů, v případě většího počtu studentů bude realizována i hra v loutnovém consortu (nestandartní nástroje dodá lektor). Hráči na moderní kytaru jsou také vítáni, v průběhu kurzu jim bude umožněno zapůjčení historického nástroje.

Vítáni jsou především pokročilí hráči, pro sólové lekce budou mít přednost mladí profesionálové a studenti hudby, pro ostatní bude připravena hra v loutnovém consortu. Méně pokročilí hráči se mohou účastnit výuky po domluvě s lektorem.

Hudební improvizace

Výuka historické improvizace bude probíhat dle domluvy na místě částečně v dopoledních hodinách, částečně v průběhu odpoledne. Bude zahrnovat teoretickou hromadnou výuku – základy kontrapunktu, harmonie a hudebních forem. Praktická část pak bude probíhat ve skupinkách dle domluvy a bude se věnovat variacím nad ostinátním basem, ornamentování existující melodie, ale i volné improvizaci (nejen) tanečních forem nad vlastní harmonickou strukturou. Velice pravděpodobně ale z rámce improvizace historické vykročíme směrem k jihomoravské současnosti…

Navrhovaný repertoár

Libovolný sólový nebo komorní repertoár pro jakýkoliv nástroj z loutnové rodiny nebo part bassa contina. Libovolná literatura ke studiu hry bassa continua – nejlépe však již dohromady se sólistou. V obou případech doporučuji přinést předem nastudovaný repertoár, na kterém můžeme dále pracovat. Součástí výuky bude i hromadný blok improvizace.

Požadovaná úroveň studentů

2. Pokročilí – Hudební improvizace / 3. Velmi pokročilí a profesionálové – Loutna, theorba & kytara

Maximální počet studentů

14 – Hudební improvizace / 8 – Loutna, theorba & kytara