Letizia Dradi
Historický tanec (baroko)
obtiznost_lektora


Letizia Dradi se od roku 1992 věnuje historickému tanci a choreografii, které i vyučuje.

Na univerzitě v italské Cremoně studovala hudební paleografii a filologii, propojuje taneční výzkum a studium hudby. Ve spolupráci se členy souboru Les Jardins de Courtoisie (Lyon – Francie) zorganizovala workshopy a představení v klášteře Brou (Bourg-en Bresse), založené na tancích, popsaných v rukopise Manuscript 9085 “Les Bassedanses de Marguerite d’Autriche”.

O tomto rukopise také s ukázkami přednášela na konferencí „Guglielmo Ebreo from Pesaro“, kterou v září roku 2012 zorganizovala ADA Associazione ancient dances, a dále na kongresu Dolmetsch School v březnu 2013 v Londýně.

(…)

VÍCE O LEKTOROVI

O třidě

Co se skrývá za notami: praxe divadelního tance v traktátu Trattato Teorico Prattico di Ballo od Gennara Magriho, Neapol 1779

Po vynalezení taneční notace při dvoře Ludvíka XIV se francouzský ušlechtilý styl rozšířil po celé Evropě. V Itálii je prvním záznamem o této technice překlad Feuilletova pojednání Choréographie ou l’art de decrir la dance (Paris 1700), který v roce 1717 vypracoval eklektický autor, astronom, astrolog, architekt a matematik Cesare Carlo Scaletta – pouhý rok po prvním dokumentu o divadelní technice, Neue und curieuse Theatralische Tanz-Schul, jejž napsal italský tanečník Gregorio Lambranzi (Norimberk 1716). Jedinou knihou z 18. století, která propojuje společenský a divadelní styl, zejména italský, je dvoudílná kniha úvah Trattato Teorico Prattico di Ballo. První díl je celý věnován popisu kroků, odvozených převážně z francouzské z  tradice, ale částečně i z italské, plné skoků, tzv. styl grottesco. Magri se nezabýval žádným typem notace s výjimkou zcela jednoduchého grafického popisu contraddanze, kde jsou označeny jen figury. Pouze v tanci číslo 38 je naznačena také sekvence kroků, již lze použít v určitých figurách. Jedině párový tanec Charamente neboli L’Amabile, uvedený v závěru sbírky, obsahuje úplný popis. V hodinách se budeme zabývat termíny z prvního dílu knihy, které označují pohyby a kroky, a všímat si, co z ní vyplývá pro použití na jevišti. Využijeme přitom také instrukce týkající se prostoru a vztahu k tanečnímu partnerovi, které jsou uvedeny u repertoáru kontratanců.

Požadovaná úroveň studentů

pokročilí

Cvičební úbor

Měkká taneční obuv, pohodlný cvičební oděv (tričko, kalhoty, tepláky, leginy atd., dámy také širokou sukni). Pro závěrečné vystoupení dle možností dobový kostým. Může být i náznakový (pánové: barokní kalhoty – úzké s délkou těsně pod kolena, košile s širokými rukávy, vesta, boty na polovysokém širším podpatku; dámy: košile s širokými rukávy, dlouhá, široká sukně). Máte-li něco k zapůjčení ostatním, prosím, vezměte s sebou.

Maximální počet studentů

20

Vyučovací jazyky

italština, angličtina, francouzština