Irmtraud Hubatschek (Rakousko)

Barokní violoncello


“…výraz je duší hudby, bez něj je hudba jen příjemnou hrou.
Jen jeho prostřednictvím vzniká hudební jazyk, jenž přímo promlouvá k našemu srdci.”
J. G. Sulzer,1771

Narodila se roku 1960 v Klagenfurtu. S hudbou začala už v pěti letech a pokračovala studiem hry na cello u Maxe Engela na konzervatoři v Insbrucku a posléze u Nicolause Harnoncourta na Akademii Mozarteum v Salzburku. Rostoucí zájem o otázky provozovací praxe ji přivedly k barokním a klasicistním nástrojům. Po studiu v Londýně dostala nizozemské státní stipendium, které ji umožnilo studovat u Jaapa ter Lindena na Královské konzervatoři v Haagu, kde získala koncertní diplom. Mistrovské kursy pod vedením Anner Bijlsmy, Gerharda Darmstadta, Christophe Coina a Wilberta. Hazelzeta rozšířily její hudební inspiraci. Získala řadu ocenění (např. Jugend Musiziert Austria, International Chamber Music Competition Amersfoort, Nizozemí). Koncertní turné s různými soubory, jako např. Trio Boismortier, Il Dolcimelo, Armonico Tributo Rotterdam…, ji zavedly do většiny evropských zemí a Nepálu. Vedle své koncertní kariéry učila mezi lety 1998 a 2005 také v Centru staré hudby na konzervatoři v Cannes a od roku 1991 na Mezinárodní letní škole staré hudby ve Valticích.

Od roku 1994 žije na Korsice, kde založila vlastní soubor ORFEO ISULANU. V současnosti se věnuje objevování hudebního života Korsiky 18. a 19. století, který zdokumentovala vydáním několika CD Notturno di Corsica I-IV.

Natočila dva filmy o hudbě “Viva Mozart” a “Biber a Muffat”. Ráda kombinuje bádání v oblasti hudby, historie, literatury a dokonce i gastronomie, aby dala vzniknout “hře na téma”, která období baroka přiblíží naší současnosti.

O třídě:

Třída je otevřená všem cellistům, ať už s barokním nebo moderním nástrojem, kteří jsou otevření a zvídaví!
Ladění : a = 415

Repertoár:

  • cellová literatura od Gabrielliho po Bacha
  • barokní sólové sonáty
  • komorní hudba pro smyčce
  • jen žádné transkripce skladeb původně psaných pro jiné nástroje! Přivezte si prosím také part kontinua ke své sólové sonátě.

Program:

Během kurzu se budeme zabývat rozmanitými tématy:

  • zvuk jako výraz duše
  • barokní cellová technika
  • hudební řeč: jako hudební jazyk
  • umění hry kontinua
  • řeč těla v hudbě: vztah mezi hrou smyčcem a dýcháním
  • historická technika hry smyčcem – nacvičování ve skupině
  • jak nejlépe cvičit…

Určitě si přivezte také violoncellová dueta, abyste se mohli v sólových sonátách navzájem doprovázet, a nějaké party kontinua, abychom je mohli studovat.

Maximální počet žáků ve třídě: 8


Vyučovací jazyky: čeština (trochu!), němčina, francoužština, angličtina, holandština


aktivní účastníci / active participants

  1. Vojtěch Nejedlý
  2. Jana Vavřínková
  3. Kateřina Reková
  4. Anne-Linde Visser
(c) Společnost pro starou hudbu (ČR) – webmaster: Martin Šmíd (martinsmid(zavináč)volny.cz)